La persona adulta aprèn diferent de l’infant

Wharton-Folly-Finish1-652x480L’educació de les persones adultes és sinònim a llarg termini i des de diferents perspectives, d’increment de competitivitat, de benestar, de salut, de creixement personal… Ajuda a canviar i transformar
positivament la vida de les persones i la societat sigui quin sigui l’estament social al qual pertanyen.

Cal ressaltar l’experiència positiva d’aprendre, tot i que hi ha persones adultes que inicialment ho defugen a causa de la mala experiència d’aprenentatges anteriors o perquè ho viuen com una pressió més que han de patir per tenir èxit a la vida. L’experiència i les vivències que tenen conté un ampli ventall de circumstàncies vitals i personals, de cadena de valors i de prioritats vers l’aprenentatge en general.

D’aquí que motivar les persones adultes a formar-se o a tornar-se a formar pot ser un procés complex. Cada una d’aquestes persones té la seva experiència de la vida, creences, necessitats i desitjos. Tot aquests aspectes influeixen en la seva percepció de l’aprenentatge i dels models d’aprenentatge. Per aquesta raó si tenim en compte aquests factors és necessari un ampli ventall d’estratègies  per convèncer-los i, sobretot, per mantenir-los motivats durant tot el procés d’aprenentatge.

Com podem aconseguir que els i les aprenents adults s’impliquin activament en la seva formació?

Cal valorar-los l’experiència prèvia. Les persones adultes són diferents dels infants en tant que tenen experiència de la vida i s’han trobat amb varietat de situacions i contextos.

Cal tenir en compte els coneixements previs. El punt de partida s’ha de basar en els coneixements que han assolit, en la consciència que tenen d’aquests i en les explicacions i raonaments que fan. A les persones ens agrada ser escoltats i aquest és un dels primers passos per sentir-se valorat.

Cal que l’aprenentatge que oferim sigui rellevant en el context de la persona: Què significa aquest aprenentatge per a ell o ella? Per què li és útil? Aprendre perquè li han dit que és necessari adquirir coneixements pot ser sinònim de desconnexió i desvinculació. Cal saber quines tasques realitza aquesta persona a la feina, en el seu dia a dia, quines aficions té i prendre temps per trobar i descobrir com aquests aprenentatges hi poden quedar reflectits i com els podrà aplicar.

Cal que l’ensenyament i l’aprenentatge siguin actius. A cada persona no li serveix el mateix mètode, és necessari tenir-ne el coneixement i el domini de diferents i que la persona pugui adoptar el que li sigui més fàcil. No hi ha un únic mètode. I és molt important que s’utilitzi un ampli ventall de tècniques i que aquestes incloguin activitats participatives.

Cal que es treballi per nivells i que els alumnes estiguin en el que els correspongui perquè s’hi sentin còmodes. Per a aconseguir-ho, és vital, com hem dit abans, saber quins coneixements previs tenen i estar atents als progressos que facin. No totes les persones aprenen al mateix ritme. Tenir en compte els diferents nivells d’aprenentatge és complex, però essencial.

Si tenim en compte aquests aspectes, la garantia d’èxit en l’educació de les persones adultes en tant que eina per reduir les desigualtats, no només entre persones sinó també entre països, regions i zones serà més a prop. En un moment en què l’increment de l’atur, el desarrelament, la xenofòbia i la por són considerables en la ciutadania europea, l’educació és clau.

*Dibuix de Michael Witte

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s