Ciutats i viles educadores, espais per aprendre, compartir i ensenyar.

participacio (1)Una ciutat educadora passa de ser un simple espai on s’actua a ser un agent educador en el qual es potencia la implicació de tota la població. La ciutat esdevé el garant de l’educació entesa com a totalitat, entenent que tots els àmbits són importants i complementaris per a l’educació ciutadana.

Totes les accions que du a terme una persona o un grup de persones tenen un valor educatiu o deseducatiu vers la col·lectivitat. La ciutat educadora té la funció de fer visibles aquestes repercussions i potenciar les accions positives, educadores i contrarestar les negatives, que siguin deseducadores.

No és una ciutat educadora la que estigui banyada en luxe, en consumisme, en mercantilisme; com tampoc ho és la que té les biblioteques més grans, ni les escoles amb millors espais. És educadora la ciutat o vila en la qual les qüestions de salut, esport, mobilitat, urbanisme, educació, mediambient,… siguin inclusives i generin diferents formes d’educació adaptada a tota la ciutadania.

Francesco Tonucci, pedagog italià de renom especialitzat en l’educació infantil, afirma: Si una ciutat és bona per als nens, ho serà per a tothom. Aquesta sentència la podem aplicar a totes les edats, als infants i als més grans, sense diferenciació d’edat.

Cal, per a aconseguir-ho, instaurar una manera de treballar que tingui en compte la planificació, la transversalitat i la coresponsabilitat. Cal treballar des de la participació. La totalitat de la ciutadania s’ha de sentir representada en la presa de decisions, la societat civil ha de sentir que forma part d’una xarxa i treballar conjuntament amb l’administració pública per poder engegar, millorar, modificar o eliminar accions i projectes. Sempre, però, tenint en compte la visió i contingut educatius.

Des de 1990 en què es va dur a terme el I Congrés de Ciutats Educadores on s’establiren els pilars del Moviment de Ciutats Educadores i de 1994 amb la formalització de l’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE) fins avui en dia, han estat moltes les viles i ciutats de tot el món que han modificat la manera de treballar per conscienciar la població de la responsabilitat que tenen vers el model de ciutat que volen.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s