Els cercles d’estudi: un recurs poc conegut

images

La formació de persones adultes requereix mètodes i recursos que siguin adequats a l’edat, de qualitat i a l’abast de tothom.  

Els Cercles d’estudi és un recurs que ho compleix.

El concepte i la pràctica van néixer a Rússia el S. XIX i s’han estès per tot el món, tot i que, actualment, el país de referència pel seu ús és Suècia, on, potenciats inicialment per a la formació de la classe obrera, com a part del moviment popular del país, es van començar a utilitzar fa quasi un segle i avui en dia se’n beneficien cap a dos milions de persones i n’existeixen cap a 300.000. El 75% de la població sueca ha participat alguna vegada en un cercle d’estudi.

Tot i que el concepte inicial ha canviat una mica, els cercles d’estudi parteixen de la base que tothom té coneixements i experiència que pot compartir i que pot adquirir. L’objectiu dels cercles és oferir, adquirir i compartir coneixements.

La filosofia d’aquest recurs estableix que un grup de persones que vulguin tractar un tema o vulguin aprofundir-hi es reuneixin durant setmanes o mesos. La iniciativa ha de sorgir d’alguna de les persones interessades i aquesta ha de ser qui lideri o qui participi en la cerca d’un líder o dinamitzador del grup.

Els temes que es poden tractar són molt variats i amb formats diferents. Des de cercles que es reuneixen per parlar de literatura o de gastronomia, a cercles que volen iniciar-se o aprofundir en llengües, ciències, etc.

Una característica que tenen i han de tenir és el format, que és informal. No s’organitzen com una aula estàndard, sinó com si es tractés d’un grup d’amics i amigues amb uns mateixos objectius.

Els cercles d’estudi, per tant, poden funcionar amb les mateixes persones interessades en el tema i auto-enriquir-se amb els coneixements que cadascú té o poden cercar una persona amb bagatge que els ajudi a ampliar els coneixements. Mai, però, des de l’òptica de professor-alumne, sinó que la persona experta ha de formar part del grup, guiant-lo, promovent la implicació i activant el diàleg, el debat, la reflexió i l’anàlisi. La clau per al bon funcionament és l’entusiasme del grup i la persona o persones que el dinamitzen tenen un paper clau.

Les persones que formen part d’aquests cercles no cal que s’hagin conegut abans ni que tinguin cap vinculació. L’únic que cal que els uneixi és un mateix interès.

En conseqüència, els cercles d’estudi, solen tenir una estructura semblant:

  • Estar formats per grups de 5 a 10 persones, fet que comporta una participació activa.
  • Estar oberts a tothom i a totes les edats.
  • Tenir una durada de tres o quatre mesos, 3 o 4h a la setmana, repartides en dos dies, en horari de matí, tarda o vespre, tot i que majoritàriament solen ser al vespre o al capvespre.
  • No tenir un format de classe tradicional i no haver-hi exàmens.
  • Haver-hi una persona que dinamitzi o formi i que no cal que sigui forçosament especialista. Pot ser un membre del grup.
  • Ser de qualsevol temàtica.
  • Ser proposats per qualsevol persona interessada en el tema, tot i que també pot ser que sigui l’Administració o una institució qui els proposi.
  • Ser finançats parcialment o totalment per alguna institució, tot i que inicialment eren gratuïts, ningú pagava ni cobrava.
  • Desenvolupar-se en espais públics: biblioteques, centres cívics, espais de formació,…

En definitiva, els cercles d’estudi són un recurs que, tot i que inicialment van ser la solució pràcticament sense cap cost per universalitzar la formació bàsica de la població, actualment poden ser una eina molt vàlida per a la democratització de l’aprenentatge i l’ensenyament a tots nivells.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s